مزایای پرورش ماهی دراستخرهای ذخیره آب کشاورزی

پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی ، موجب می شود آب خروجی از استخر، غنی شده و املاح و برخی از مواد مورد نیاز گیاهان را به صورت محلول و از طریق آوندها به گیاه برساند.

 

نتیجه این کار، افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهبود کیفیت آن ها خواهد بود. این مورد، برای محصول گیاهی مختلف نظیر: یونجه ، برنج وچغندر قند آزمایش شده است، که جواب تمام آن ها، مثبت بوده است.

 
پرورش ماهی دراستخرذخیره آب کشاورزی، میزان مصرف کود را تا مقداری کاهش می دهد (با توجه به مورد ذکر شده در بالا) که این مورد هم باعث کاهش هزینه های کشاورز شده و هم مشکلات زیست محیطی را کم می کند.

 
پرورش ماهی در استخر کشاورزی برای کشاورز سود اقتصادی به همراه داشته که می تواند به اقتصاد او کمک قابل توجهی نماید. حدوداً به ازای هر کیلوگرم تولید ماهی پرورشی، ۴۰ درصد از قیمت فروش ماهی در بازار عاید کشاورز خواهد شد.

 
مزیت مهم و قابل توجه دیگر پرورش ماهی در استخر ذخیره آب، ورود گوشت ماهی به عنوان یک غذای سالم و ضروری در سبد غذایی خانوار روستایی و شهری می باشد.

 

گونه های مورد نظر برای پرورش ماهی در استخر کشاورزی

 

به تناسب دما و شوری آب و اقلیم منطقه، گونه های مختلف ماهی برای پرورش در استخر ذخیره آب وجود دارد.

 

برای آب های گرم و شیرین با دمای بالای ۲۰ درجه سانتی گراد، دو گونه از ماهیان گرمابی به نام «کپور» و «آمور» برای پرورش توصیه شده و متداول می باشند.

در آب های خنک با دمای ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی گراد می توان ماهی قزل آلا را در استخر کشاورزی پرورش داد.

تجارب چندین ساله کارشناسان و پرورش دهنگان ماهی، شیوه هایی را به وجود آورده است که در دماهای خارج از این دامنه هم، بتوانیم پرورش ماهی داشته باشیم. بهتر است پیش از هر گونه اقدام برای پرورش ماهی در استخر ذخیره آب کشاورزی، به کارشناسان مربوطه در جهاد کشاورزی شهرستان و منطقه خود مراجعه نمایید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید و متوجه ضرر نشوید.

برای پرورش ماهی در هر گونه استخر نیاز به رعایت نکات و مواردی می باشد. پس حتماً با کارشناسان جهاد کشاورزی در این زمینه مشورت نمایید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme