مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات (Integrated Pests Management)

مدیریت تلفیقی آفات(Integrated Pest Management=IPM): تلفیق روشهای مختلف و رعایت مسایل حاشیه‌ای از قبیل اقتصادی بودن و حفظ محیط زیست

کنترل تلفیقی(Integrated Control): تلفیق ۲ یا چند روش مبارزه برای افزایش کارایی مبارزه

جامع‌ترین تعریف: یک سیستم مدیریتی که با در نظرگرفتن مسایل اقتصادی، اجتماعی، نظامهای تولیدی، ملاحظات زیست محیطی و دینامیسم جمعیت گونه‌هاتمام تکنیکهای مناسب مبارزه را به کار می‌برد تا سطح جمعیت آفت به زیر سطح زیان اقتصادی برسد.

سیستمها در کشاورزی:

۱- اگرواکوسیستم: مجموع چند اکوسیستم دیگر، مصنوعی است و در آن کشاورزی صورت می‌گیرد.

۲- فارمینگ سیستم: زیرمجموعه‌ای از اگرواکوسیستم که محدود به یک منطقه خاص شود، گونه‌های مختلف زراعی و باغی در آن کشت می‌شود.

۳- کراپینگ سیستم: در آن فقط یک گونه زراعی وجود دارد، مثل یک مزرعه گندم. IPM زیرمجموعه کراپینگ سیستم است.

۴- پاتوسیستم: فقط یک فرد حشره با یک گیاه در تعاملند.

ICM=Integrated Crop Management: مدیریت تلفیقی محصول.

مدیریت مبارزه تلفیقی(IPM) آفات گلخانه:

– شخم: آبیاری قبل از کاشت و شخم سبک در زمان گاوروشدن، در کنترل علفهای هرز مؤثر است. همچنین شخم عمیق بعد از برداشت در کنترل مگسهای مینوز، کنه‌ها، علفهای هرز و بعضی از بیماریها مؤثر است.

– ضدعفونی خاک: با این روش بذر علفهای هرز، گیاهان انگل، نماتدها، قارچ‌ها و باکتریهای مضر و بعضی از آفات از بین می‌روند.

انواع روشها:

۱- ضدعفونی بوسیله بخار آب ۲- اشعه خورشیدی ۳- بوسیله سموم(متیل برماید، متام سدیم، کلروپیکرین و …)

– استفاده از سموم گرانول قارچ‌کش و حشره‌کش: برای پیشگیری از بوته‌میری، فوزاریوم، فیتوفتورا، آبدزدک، هزارپا، خرخاکی، طوقه‌بر و ….در موقع کاشت سوراخ کاشت را با ماسه مرطوب می‌پوشانند برای تهیه ماسه مرطوب مقدار ۲۰ گرم کاپتان یا بنومیل و ۲۰ گرم دیا زینون پودر وتابل را در یک لیتر آب حل کرده و آن را با ۱۰ کیلو ماسه مخلوط کنیم .

۷ روز بعد از کاشت بذر دور گیاهک تازه سبز شده را با محلول ۲درهزار کاپتان یا بنومیل با ضافه ۲ در هزار دیا زینون پودر وتابل سم پاشی کنید و این سیم پاشی را ۲ بار به فاصله ۷ روز تکرار نمائید . سم را طوری بپاشید که طوقه گیاه و خاک اطراف آن به محلول سمی آغشته شود .

تا زمانی که رطوبت کافی در خاک موجود باشد از آبیاری خوداری کنید زیرا رطوبت اضافی خاک موجب بوته میری می شود . ضمنا رطوبت کمتر رشد ریشه را تسهیل میکند و موجب توسعه آن می گردد . در سیستم آبیاری جوی – پشته اگر تلفات رطوبت خاک زیاد نباشد معمولا تا زمان اولین برداشت خیار احتیاج به آبیاری نخواهد بود . معهذا این قاعده عمومیت ندارد ودر خاکهای سبک ممکن است قبل از شروع برداشت نیز آبیاری گلخانه لازم باشد .

بعضی از بذر ها پس از سبز شدن دجار بیماری بوته میری شده و یامورد حمله حشرات خاک واقع می شوند . آغشته کردن ماسه روی بذر به سموم قارچ کش، حشره کش و همچنین سم پاشی مرتب بوته های جوان به شرحی که فوقا گذشت از این اتفاق جلوگیری می کند .

– تعویض خاک: در شرایط آلودگی حاد به فوزاریم، بوته‌میری و … و گرانی سایر روشهای مبارزه، این روش اجتناب‌ناپذیر است.

– ارقام مقاوم: برای پیشگیری از بیماریهای مهم ویروسی از قبیل TMV، CMV ، همچنین نماتدها، بیماریهای قارچی و باکتریایی و…

– کنترل دما، رطوبت، PH، شوری و سایر عوامل محیطی: در کنترل بیماریهای فیزیولوژیک، کمبودهای موادغذایی، بیماریهای قارچی و آفات مؤثر است. وقتی خاک رطوبت کافی دارد از آبیاری اضافی خوداری کنید . وجود رطوبت زیاد در فضای گلخانه باعث ایجاد و شیوع بسیاری از بیماریهای قارچی است . در شبهای سرد رطوبت زیاد هوا در مجاورت پوشش سرد گلخانه تبدیل به آب شده و روی سقف قطرات متعدد آب تشکیل می شود به عبارت دیگر گلخانه عرق می کند . این قطرات روی شاخ و برگ خیار می ریزد و احتمال بروز امراض قارچی را افزایش می دهد . برای جلوگیری از عرق کردن گلخانه شبها گلخانه را گرم کنید و روزها با تهویه مکرر از جمع شدن رطوبت در فضای گلخانه جلوگیری نمایید .

– تغذیه مطلوب: بیش‌بود و کمبود و اثرات متقابل بعضی عناصر در خاک در کنترل بعضی از بیماریهای مؤثر است. از جمله اینکه عناصر بور، کلسیم و پتاسیم خاصیت قارچ‌کشی مخصوصا سفیدکها دارد. افزایش مقدار ازت مصرفی، شدت آلودگی به بیماریهای قارچی را افزایش می‌دهد. با مصرف زیادی کودهای فسفاته علاوه بر ممانعت از جذب عناصر کم‌مصرف مثل روی، از جذب آهن در بدن انسان نیز جلوگیری می‌کند. عنصر سیلیس مانند سدی در برابر هیفهای قارچها عمل می‌کند. کلسیم در کنترل پژمردگی فوزاریمی مؤثر است. از آنجا که مس در کنترل قارچها مؤثر است، در ترکیب قارچ‌کشها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– رعایت اصول بهداشتی: رعایت بهداشت در گلخانه برای جلوگیری از سرایت بیماریها بسیار مهم است . هر چه رفت و آمد اشخاص مختلف به گلخانه بیشتر باشد احتمال سرایت امراض نیز بیشتر است وسائل کار از قبیل چاقو ، بیل ،ـ شن کش ، بیلچه ، و غیره را مرتبا ضد عفونی کنید و قبل از شروع هرس ، برداشت و غیره دستها را با صابون بشویید . تا می توانید بوته ها را کمتر دست کاری کنید. جلوی در ورودی یک قطعه بزرگ اسفند بگذارید و آن را مرتبا با محلول ضد عفونی کننده خیس کنید تا از انتقال خاک آلوده و عوامل بیماری زا به داخل گلخانه جلوگیری شود بعد از خاتمه دوره بهره برداری ، تمام بوته های خیار دوره قبل را از گلخانه خارج کنید . وجود بوته ها در زمین تا دوره بعدی موجب تکثیر بیماری و انتقال آن سه دوره بعد می شود .علفهای هرز داخل گلخانه را مرتبا پاک کنید و علفهای هرز دور گلخانه را حداقل تا شعاع ۲متر مرتبا با گراماکسون علف کشی نمایید .

– بررسی و بازدید منظم: با بازدید منظم حداقل هفته‌ای ۲ بار، علل توقف رشد، تغییر در رنگ برگ، خروج برگها از شکل طبیعی و نیز شکل نامنظم و رنگ ناجور میوه باید بررسی شود. معاینه دقیق تمام قسمتهای گیاه از سطح زمیت تا نوک بوته حتی زیر برگ، توجه به وضع علفهای هرز داخل و بیرون گلخانه مخصوصا میزبانهای آفات، بازدید مستمر و نمونه‌برداری از اطراف درها، تهویه‌ها، توریهای درها، چراغها و محلهایی که در معرض سمپاشی قرار ندارند، باید مد نظر باشد.

– مبارزه بیولوژیک: استفاده از زنبور انکارسیا و قارچ ورتیسلیوم(مایکوتال) برای مگس سفید، کنه فیتوزئید برای کنه دونقطه، قارچ تریکودرما برای کنترل نماتدهای خاک، باکتری باسیلوس برای کنترل لاروهای برگخوار، بالتوریها، مگسهای سیرفید و کفشدوزکها و سنکها برای کنترل شته‌ها

– نصب تله زرد: مگس های سفید به سمت رنگ زرد جلب می شوند تحقیقات نشان داده است که رنگ زرد بهترین تله برای حشره های کامل است . تله های چسبنده در شکل و اندازه های مختلف وجود دارند . هر چند که کارتهای محکم کاغذی یا مقوایی و تخته های زرد نقاشی شده هم برای فروش تهیه شده اند . برخی از مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود در ساخت تله های چسبناک آزمایش شده اند: سریش چسبناک ( سریش حشره شناسی )، روغن معدنی سفید، گریس، روغن موتور. علاوه بر مگس سفید ، حشره های دیگر نیز بسوی کارتهای زرد چسبنده جلب می شوند . دو بالان قارچی شکل ، تریپس های گل ، مگس های مینوز برگ ،شته ها ، زنجیره ها و سن های گیاهی ، حشره هایی هستند که به فراوانی به این کارت ها جلب می شوند.

– حذف علفهای هرز: به خصوص علفهای هرز میزبان آفات

– مبارزه شیمیایی: در صورت عدم فرصت لازم برای سایر روشهای مبارزه، آنهم فقط با رعایت نکات زیر صورت میگیرد: ۱- استفاده از سموم ضعیف با دوره کارنس کم ۲- حتی‌الامکان اقدام به سمپاشی بعد از برداشت محصول ۳- عدم استفاده از سموم سیستمیک ۴- حتی‌الامکان از حشره‌کشهای پیرتروئیدی از قبیل آمبوش، ریپکورد، دسیس استفاده نشود. ۵- ترکیبات پیرتروئیدی علیرغم تاثیر خوب روی آفات و سمیت کم آنها برای انسان، باعث نابودی دشمنان طبیعی آفات می‌شوند. ۶- سموم پیرتروئیدی معمولا گران هستند. ۷- با این وجود در صورت یک نوبت سمپاشی با این سموم نمی‌توان نوبتهای بعدی از سموم فسفره استفاده کرد. زیرا به سرعت ایجاد مقاومت می‌کنند. ۸- سموم کارباماتی از قبیل لاروین می‌توانند مقاومت ایجادشده توسط سموم پیرتروئیدی و فسفره را به سرعت در هم‌بشکنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود نوبتهای اولیه با سموم کارباماتی و فسفره و در صورت تمایل به استفاده از سموم پیرتروئیدی صرفا در نوبتهای پایانی استفاده شود.

آفات و بیماریها

آفات و بیماریهای گیاهی در مراحل مختلف رشد به محصول آسیب می رساند . و موجب مرگ بوته یا کاهش محصول آن می شود . عوامل و عوارضی که سلامت گیاه را مختل میسازد شامل چند گروه زیر است :

۱- عوارض فزیو لوژیکی : مانند کمبود مواد غذایی ، سوختگی ناشی از سموم دفع آفات ، خفگی ریشه در اثر زیادی آب ، اثر سرما وغیره

۲-آفات: شامل حشرات ، کنه ها وغیره

۳- بیماریهای گیاهی که توسط میکروارگانیسمها ایجاد می شوند : شامل باکتریها ، قارچ ها ، ویروسها و نماتودها

اولین قدم برای مبارزه با بیماریها توجه به وجود مشکل در گلخانه است . مسئول گلخانه باید مرتبا وضع بوته ها را زیر نظر داشته باشد تا در صورت بروز مشکل فورا متوجه شود . قدم بعدی تشخیص عارضه است تا معلوم شود چه عاملی باعث بروز آن شده است . برای تشخیص درست مشکلاتی که در گلخانه پیش می آید توجه به نکات زیر ضروری است :

هر عارضه کوچک و بزرگ را نباید فورا به عوامل انگلی مانند حشرات ، قارچ ها و ویروسها نسبت داد .بسیاری از عوارض غیر انگلی در صورت داشتن اطلاع کافی از خصوصیات رشد ، شرایط مطلوب محیطی احتیاجات کودی گیاه در مورد نظر بموقع پیشگیری شده و امکان بروز پیدا نمی کند. علائم آفات مهم مانند شته ، ترببس و کنه را بشناسید . بسیاری از این علائم ممکن است باعلائم بیماریهای قارچی و ویروسی اشتباه شود.

ذیلا بعضی از آفات و امراض گلخانه و نحوه مبارزه با آنها ذکرمی شود .

آفات

الف – حشرات خاک:

در گلخانه ها و تونل های پلاستیکی که خاک آنها قبل از کشت ضد عفونی نشده باشد بعضی از آفات مانند آب دزدک ، خرخاکی، هزار پا و کرمهای طوقه‌بر به جوانه بذری یا گیاهک جوان آسیب می رسانند . برای مبارزه با این حشرات باید قبل از کاشت ۴-۵ گرم دیا زینون گرانول یا سم سوین را در هر متر مربع گلخانه بپاشند و تا عمق ۱۵- ۲۰ سانتی متر با خاک مخلوط نمایند . یا اقدام به طعمه‌پاشی (آبدزدک و طوقه‌بر) نمود. در صورتیکه اینکار انجام نشود و آفت بروز نماید، نیم لیتر محلول ۲ در هزار دیازینون یا سوین پودر وتابل را اطراف گیاه بریزید بنحویکه خاک اطراف ریشه ها باین محلول آغشته شود .

ب ـ شته‌ها(Aphids):

شته‌های بالغ، حشراتی گلابی‌شکل با بدنی نرم و دارای قطعات دهانی زننده-مکنده هستند. آنها خرطوم خود را به داخل رگبرگ یا بافت گیاهی فرو میکنند و شیره گیاه را می مکند. به طور کلی زیانهای شته‌ها را به ۴ سته می‌توان تقسیم کرد:

۱-مکیدن شیره گیاهی، توقف رشد و ایجاد حالت تشنگی در گیاه ۲- ایجاد تغییرات فیزیولوژیک از طریق تزریق آنزیم به داخل بافتها

۳- دفع عسلک و استقرار قارچهای کپک دوده‌ای(فوماژین) و کاهش فتوسنتز

۴- انتقال بیماریهای ویروسی(موزاییک خیار) و ایجاد کوتولگی یا مرگ

 

در شرایط گلخانه به دلایل زیر به سرعت جمعیت شته‌ها افزایش می‌یابد:

۱-بیشتر شته‌ها ماده هستند

۲-تولید مثل دخترزایی و تولید ۳ تا ۱۰ پوره در روز

۳-کوتاه‌بودن طول دوره پورگی(۵ تا ۷ روز)

۴- طولانی‌بودن طول عمر حشرات بالغ(۳۰ تا ۴۵ روز)

۵-وجود شرایط دمایی و رطوبتی مطلوب

۶- عدم وجود دشمنان طبیعی و سایر عوامل کنترل‌کننده

با این شرایط شته‌ها میتوانند تا ۲۰ نسل در سال ایجاد کنند.

کنترل و مبارزه: اقدامات به‌زراعی: از بین بردن هرگونه پناهگاه و علفهای هرز میزبان در داخل گلخانه و اطراف گلخانه به شعاع ۴ متری – از بین بردن مورچه‌ها با استفاده از پودر سوین – قطع برگهای آلوده به طریق مکانیکی در ابتدای آلودگی

 

مبارزه بیولوژیک:

استفاده از کفشدوزکها (کفشدوزک ۷ نقطه، هیپودامیا و …)، هر لارو کفشدوزک ۷ نقطه تا یکصد عدد شته را می‌خورد( در یک نسل جمعا چهار هزار شته)

– زنبورهای پارازیتوئید شته بالغ(Aphidius matricariae)، علائم پارازیتیسم: بدن شته پارازیته‌شده حجیم، مومیای و چرمی یا قهوه‌ای‌رنگ می‌شود. مگسهای سیرفید، بالتوریها و ….

 

مبارزه شیمیایی: عدم استفاده از سموم سیستمیک ، حتی‌الامکان از حشره‌کشهای با منشا گیاهی از قبیل نیکوتینوئیدها، آب‌تنباکو و دیکلروس و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

ج – تریپس‌(Thrips tabaci):

تریپسها جزء آفات مکنده با دگردیسی بینابینی هستند. حشرات بسیار ریز با بدن کشیده، بالها در حاشیه عقبی دارای ریشکهای بلند. علائم خسارت: تریپسها در مرحله ۴-۲ برگی خسارت می‌زنند. برگهای آلوده به سمت پایین پیچ می‌خورند. تریپس هم مانند شته حشره ریزی است که با نیش خود سطح زیر برگ را سوراخ کرده و از شیره برگ خیار تغذیه میکند . در اثر نیش تریپس پشت برگ لکه های خشک سفید رنگ پیدا می شود که بتدریج این لکه ها به هم پیوسته و خشکیدگی وسیعی را روی برگ ایجاد می کند . حشره کشهای سیتمیک روی تریپس ها تاثیر زیادی ندارد و باید برای مبارزه با تریپس از حشره کشهای تماسی مانند آزینفوس ، دیپترکس ، اندوسولفان و غیره استفاده کرد .

د- کنه:

کنه در هوای گرم به بوته های خیار حمله می کند و با مکیدن شیره برگ و لطمه زدن به ظرفیت کربن گیری گیاه باعث کاهش محصول می شود . تشخیص سریع آلوده گی به کنه و مبارزه فوری با آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر کنه فرصت تکثیر و توسعه تامرحله تنیدن تار و قسمتهای فوقانی گیاه را پیدا کند مبارزه با آن بمراتب مشکل تر می شود . سی هکزاتین ، متاسیستوکس ، کلتان و غیره برای مبارزه با کنه مناسب است بشرطی که بعد از سم پاشی تا زمان برداشت فاصله کافی برای تجزیه بقاییای سم روی گیاه وجود داشته باشد . هچوم برخی کنه ها از آلوده گی نشاها شروع می شود . به قدری کوچک هستند که به آسانی می توانند از پنجره های توری دار استاندار نیز عبور کنند . به علاوه ، کنه ها میزبان های وحشی را نیز که در اطراف گلخا نه ها وجود دارند آلوده می کنند .کنه ها به آسانی از منابع خارجی آلوده بالا می روند و وارد گلخا نه ها می شوند . همچنین ممکن است کنه ها به وسیله باد به اطراف منتشر شده و سپس در اثر برخورد با بلندترین مانع مانند درختان ، اصطبل دام و یا گلخانه ها متوقف می شوند . أن گاه به أسانی به طرف پائین و به سوی گیاه میزبان به حرکت درامده و هجوم جدیدی را شروع می کنند .

بارندگی و آبیاری برای کنه ها زیان آور است و به کنترل آنها کمک می کند .

هـ-معدنچی های برگ ( مگس های مینوز ):

این حشره در شرایط گلخانه ، نسلهای زیادی دارد و مرحله های رشد آن در در طی یک فصل زراعی در نسلهای مختلف با هم مخلوط می شوند . البته در شرایط مزرعه ، تعدادی از پارازیت های لارو و شفیره مینوز فعال هستند .

پارازیتیسم در شرایط حفاظت شده گلخانه زیاد نیست . در صورت پارازیته شدن ، لارو رنگ زرد و نیمه شفاف خود را از دست می دهد و تیره تر می شود ( تقریبا به رنگ برنز ) . لاروهای پارازیته ، شکل پف کرده دارند و هرگز از تونلهای خود خارج نخواهند شد . ممکن است شفیره های پارازیته شده نیز به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه براق در آینده ( شفیره های عادی قهوهای طلایی هستند )

مینوزهای برگ در مدتی کوتاه می توانند جمعیت زیادی به وجود آورند و ممکن است لاروهای زیادی هم یک برگ اشتغال کنند . در نتیجه از به هم پیوستن تونلهای آنها ، برگ خالی از سبزینه خواهد شد . به این ترتیب ، گیاه تا مدت طولانی نمی تواند غذا تولید کند و برگ ها به طور تقریبی ، شفاف می شوند ؛ آنها گاه از قسمت بالا خشک شده و می میرند . اگر جمعیت لاروها زیاد نباشد و باقی مانده های گیاهی هم کنترل نشوند ، به نظر می رسد میزبان های هرز با مواد شیمیایی یا سم های علف کش سوزانده شده باشند .دالان ها ( تونلها ) همیشه روی برگ هاا تشکیل می شوند ؛ ولی گاهی وقتها بر روی میوه نیز دیده می شوند .

کنترل مینوزهای برگ : نشاها باید از نظر وجود مینوز و نوزاد کرمی شکل آنها به دقت معاینه شوند . نشاهایی که در برابر خطر آلوده گی حشره ای کامل مینوز برگ قرار دارند ، برگ هایشان به علت تغذیه زیاد و یا وجود محل های تخم گذاری شده ، لکه دار هستند . کنترل لاروهای مینوز برگ ، سخت است . زیرا أنها در داخل دالان ها ( تونل ها ) به وسیله هر دو سطح بالایی و زیرین برگ ، محافظت می شوند . حشره کش های معینی وجود دارند که مینوزهای بالغ را پیش از آن که بتوانند تخم گذاری کنند ، یا اینکه تخم های خود را در سطح برگ پخش کنند ، از بین میروند . اما تخم ها در برابر حشره کش ها حفظ می شوند . هر چند لاروها می توان به وسیله اثرات تبخیری پر قدرت حشره کش های سیستیمیک نابود کرد ، حشره کش ها روی مرحله شفیره گی اثری ندارند . تحقیقات نشان داده است که لاروها پیش از أن که به شفره تبدیل شوند ، بر روی خاک افتاده و در بستر خاک مخفی می شوند .

استفاده از حشره کش ها در این محل می تواند به از بین بردن آفت پیش از آنکه از مرحله شفیره گی به بلوغ برسند، کمک کند . بهترین حشره کش های ضد مینوز های برگ ، مواد تنظیم کننده رشد (IGR) هستند .ازسوی دیگر، استفاده از پوشش های مالچ گیاهی بر روی خاک گلخانه نیز چرخه زندگی مینوز برگ را مختل میکند .

و- مگس های سفید:

تولید کنندگان باید به بوته هایی که حشره های ریز سفید رنگ بیشماری شبیه به شب پره های کوچک دارند توجه کنند . مگس های سفید در برگهای بالایی گیاه ظاهر می شوند . اگر ضربه ای آهسته به گیاه زده شود یا اینکه گیاه تکان داده شود مگسهای سفید از محل های استراحت خود پرواز نموده و سپس روی گیاهان اطراف ، پراکنده می شوند . رنگ بدنشان به علت رسوب موم بر روی بیدن و بالهای ، سفید می شود . مگس های سفید قطعه های دهانی زننده – مکنده دارند و مثل شته ها از شیره گیاهی تغذیه می کنند . مگس های سفید نر وماده ، هردو از سطح زیرین برگ ها تغذیه کرده و با مصرف شیره گیاهی باعث خسارت می شوند . در نتیجه بر روی قسمت های بالایی برگ ها لکه های زرد ی دیده می شود . و بوته ها کوتاه و بیماربه نظر می رسند . زیانهای غیر مستقیم نیز به وسیله دفع ترشحات زاید وارد می شود که قارچ های دوده یا فوماژین بر روی آن رشد می کنند . مشخص شده که مگس های سفید ، ناقل بیماریهای ویروسی از جمله بیماری پیچیدگی ویروسی زرد برگ گوجه فرنگی (TYLCU ) هستند. مگس های سفید را می توان به چند روش مانند مشاهده ، تکان های جزیی گیاهان یا استفاده از تله ها کشف کرد . موفق ترین روش ، استفاده از تله های پلاستیکی زرد چسبنده است . بعضی از روشهایی که ممکن است مدیریت کنترل مگس های سفید کمک کنند ، به شرح زیر هستند :

گیاهان جدید نباید در داخل یا نزدیک گلخانه هایی که مشکل آلودگی به مگس سفید دارند ، کاشته شوند. همه تولید کنندگان باید برای مبارزه به این مشکل تلاش کنند .پیش بینی های لازم برای حفظ نشاهای پاکسازی شده از مگس های سفید باید در گلخانه هایی که نشاها در آن رشد می کنند صورت بپذیرد . آلوده بدون نشاها یکی از راهای اصلی هجوم آفت به داخل گلخانه های بدون آلوده گی است .کارگرها نباید لباس زرد رنگ به تن کنند . زیرا مگس های سفید به سوی رنگ زرد جلب میشوند و ممکن است که روی لباس آنها بنشیند و به جاهای دیگر نیز منتقل شوند .کارگرها باید گیاهان میزبان آفت را در زمان تولید مسئول و نیز در فصل آیش ، نابود و یا کنترل کنند . همه نشاها باید از کاشته شدن ، بازدید شوند . همچنین نشاها باید از گلخانه ها یا فروشندگان مطمئن خریداری شوند .اصول بهداشتی باید به طورهمیشگی رعایت شود .همچنین انتهای آلوده و نیز بخشهایی از گیاه که باید نابود شوند ، خیلی زود جمع آوری شوند .

 

 

source:javanehaiesabzevarna.mihanblog.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme