مدیریت تغذیه زمستانه درختان پسته

عملیات کوددهی زمستانه:

فصل زمستان که هنگام خواب ریشه‌های درخت است، بهترین زمان و فرصت برای تغذیه و اصلاح خاک محسوب می‌شود. تغذیه زمستانه شامل مصرف کودهای فسفره و پتاسه و ریزمغذیها، (به صورت سولفات)و کوددامی است. به دلیل تحرک کمِ کودهای پتاسیمی و فسفره، و همچنین سولفاتهای عناصر کم‌مصرف، پخش این عناصر در عمقی که حداکثر فعالیت ریشه درآن وجود دارد توصیه می‌شود.

از آنجایی که درخت پسته بیش از ۸۰ درصد آب و غذای موردنیاز خود را از عمق ۴۰ تا ۸۰ سانتیمتر جذب می‌کند، و ظرفیت تثبیت خاک نیز در بیشتر مناطق پسته‌کاری، بالا است، لذا دادن کود در سطح زمین و هفت بیل‌کردن، کودها را حداکثر در عمق ۲۰سانتیمتری که هیچ ریشه فعالی وجود ندارد قرار می‌دهد.

 

بنابراین روش مناسب برای تغذیه، «چالکود» است. برای چالکود، پس از حفر کانال با عمق مناسب (عمقی که بهترین تراکم و فعالیت ریشه در آن است)، یک لایه کود حیوانی پوسیده به ضخامت تقریبی ۱۰ سانتیمتر در کف کانال بریزید، و روی آن مقادیر توصیه شده کودهای شیمیایی بپاشید. این کانال باید حداکثر تا دهه اول اسفند ماه با خاک پر شود. می‌دانید که کوددامی هرقدر پوسیده‌تر باشد، بهتر جواب می‌دهد. کودهای حیوانی تازه علاوه بر آلوده‌بودن به بعضی باکتریهای بیماریزا و علف‌هرز، در حین پوسیده‌شدن، ازت خاک را جذب کرده و به عنوان یک رقیب برای درخت عمل می‌کنند.

اصلاح خاک:

عموما در فصل زمستان، عملیات اصلاح خاکهای شور و قلیا و سنگین انجام می‌شود. بهترین ماده‌اصلاح‌کننده‌ی ارزان و در دسترس، سولفات کلسیم، یا همان گچ است. برای اصلاح خاک باید گچ را روی سطح خاک بطوریکنواحت پخش کنید.هرگز آن را داخل کانال کود که کودهای فسفره دارند نریزید؛چون گچ در صورت تماس با کودسوپرفسفات آن را تبدیل به برخی املاح کم محلول تا نامحلول می‌کند. بنابراین سعی شود گچ در سطح خاک پاشیده شود و به دنبال آن آبیاری سنگین صورت گیرد.

محلول پاشی زمستانه:

در اواخر اسفندماه، که همزمان با مرحله تورم جوانه‌ها، محلول‌پاشی باغ با عناصری که در گرده‌افشانی و عمل تلقیح تأثیر مستقیم و تعیین‌کننده‌ دارند ضروری است. از بین عناصر غذایی دو عنصر روی و ازت مهمتر هستند. فرمول پیشنهادی شامل کلات روی (۲ در هزار) و اوره(۳-۵ در هزار) است. برای برداشت محصول خوب باید زمانی اقدام کنیم که هنوز گرده‌افشانی و تشکیل گل و خوشه انجام نشده باشد.

اما متاسفانه اکثر باغداران، تغذیه را از اوایل اردیبهشت که خوشه کامل شده شروع می‌کنند. باید توجه داشت که تغذیه و محلول‌پاشی بعد از باز شدن و تشکیل خوشه، بیشتر بر محصول سال آینده تاثیر می‌گذارد تا محصول سال جاری. در شروع فصل، جوانه‌ها زودتر از ریشه درخت فعال شده و شروع به رشد می‌کنند. در صورت عدم تغذیه مناسب، تعدادی از جوانه‌ها باز نشده و یا در صورت بازشدن تنها تعداد اندکی دانه روی هرخوشه تشکیل می‌شود.

 

 

source:http://iranpistachio.org/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme