مدیریت تغذیه باغ پسته در فصل بهار

آغاز فصل بهار همزمان است با شروع رشد درخت پسته، اولین اقدام تغذیه‌ای در این مرحله‌دادن کودهای ازت بصورت سرک است.اولین قسط ازت از اواخر اسفندماه تا اواخر فروردین توصیه می‌شود. البته در صورت امکان دادن قسط اول ازت در نیمه دوم فروردین ماه بهتر از نیمه اول فروردین است. مقدارکود توصیه شده در این مرحله ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیوم، یا ۱۷۵تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار اوره برای آبهای شیرین است.

 

در باغهایی که عارضه لکه‌پوست‌استخوانی سالهای گذشته در آنها مشاهده شده، محلول‌پاشی کلات کلسیم با غلظت۵۰۰ تا ۷۵۰ سی‌سی در هزارلیترآب دردهه سوم فروردین برای رفع و کاهش خسارت عارضه مؤثر است. بهترین زمان برای شروع محلول‌پاشی‌های تغذیه‌ای، اول اردیبهشت ماه است.

در این زمان سطح برگ به اندازه کافی بزرگ شده و نفوذپذیری آن نسبتاً سریع و مناسب است. برای محلول‌پاشی سعی نمایید از کودهایی استفاده کنید که ترکیب دو یا سه نمونه از آنها، تمام نیاز درخت به عناصر ماکرو و میکرو را پوشش می‌دهد.

برای کسب نتیجه بهتر لازم است محلول‌پاشی اول با فاصله زمانی دو تا سه هفته تکرار شود. در خردادماه و قبل از مغزرفتن، دادن نوبت دوم کودهای ازت به میزان ۱۷۵ کیلوگرم در هکتار، سولفات آمونیوم، و یا ۱۵۰ کیلوگرم اوره برای اراضی شیرین توصیه می‌شود. قبل از مغز رفتن، محلول‌پاشی با کلات پتاسیم و اوره برای جلوگیری از عارضه سوختگی و پوکی مؤثر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme