محلولپاشی درختان پسته پس از برداشت

بصورت خلاصه ۴ عنصر در دوره پس از برداشت باید مصرف شوند این ۴ عنصر شامل ازت (N)، روی (Zn)، بور (B)، کلسیم (Ca) می شوند.

از میان این عناصر ۲ عنصر از بقیه عناصردر محلولپاشی مهمتر هستند شامل روی (Zn) و کلسیم (Ca). اگرچه ازت یا نیتروژن را می توان مهمترین عنصر مورد نیاز درختان پسته در بعد از برداشت نامید اما چون کود نیتروژنه را معمولا از طریق خاک و قبل از اولین آبیاری در دوره پس از برداشت به زمین می دهند اهمیت آن در محلولپاشی کمتر می شود!

بعد از برداشت دادن کودهای ازته یک ضرورت است و می توان از سولفات آمونیوم یا اوره یا مخلوط ایندو کود استفاده کرد. کلسیم نقش بسیار مهمی در محلولپاشی بعد از برداشت دارد و تحقیقات نشان داده که محلولپاشی با کودهای کلسیمی در دوره پس از برداشت بسیار مفید است.

عناصر روی، ازت و بور را می توان بصورت مخلوط با هم در دوره بعد از برداشت استفاده کرد. عنصر روی پیش ماده سازنده هورمون اکسین (هورمون رشد) در درختان است و اگر در دوره بعد از برداشت محلولپاشی شود درختان در بهار سال آینده رشد بهتری در مقایسه با درختانی خواهند داشت که عنصر روی محلولپاشی نشده باشد.

دوز سم و کود مصرفی در دوره بعد از برداشت در روش محلولپاشی بستگی زیادی به تراکم آفت و درصد ترکیبات عناصری دارد که در ترکیب کود مورد استفاده وجود دارد. یک نکته بسیار مهم در دوره بعد از برداشت بخصوص در مورد محلولپاشی این است که باید بلافاصله بعد از برداشت پسته از درختان باید محلولپاشی انجام شود چون هر چه مقدار برگ در درختان کاهش یابد اثر محلولپاشی کمتر خواهد شد همچنین این مطلب در مورد دادن کودهای ازته از طریق خاک نیز صدق می کند.

اگر چه ممکن است غلظت عنصر بور (B) در آب و خاک بسیاری از مناطق پسته کاری بالا باشد اما محلولپاشی عنصر بور در دوره پس از برداشت حتی در صورت وجود مسمومیت بور در آب در این بازه زمانی مفید ارزیابی می شود. برخلاف تصور که فکر می شود که جوانه ها یا پتک ها جذبی ندارند مطالعات مشخص کرده که تا حدی مواد و عناصری که روی شاخ و برگ پاشیده می شوند می توانند از طریق پتک ها (بخصوص در دوره بعد از برداشت)جذب شوند. پس تغذبه بعد از برداشت در درختان پسته را حتما در برنامه داشته باشید..

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme