فاجعه مصرف بی رویه سموم کشاورزی

رییس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم هشدار داد:

بروز اختلالات حرکتی و اعصاب از عوارض مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی

رییس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم هشدار داد: عدم توجه به فاصله زمانی میان مصرف سموم و برداشت و توزیع محصولات کشاورزی علاوه بر ایجاد علائم عمومی همچون تغییرات شدید ضربان قلب، اختلال حواس در بلند مدت سبب بروز اختلالات حرکتی و اختلالات اعصاب می‌شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر طلعت قانع با بیان این مطلب گفت: میزان مصرف سموم و حد مجاز باقیمانده آن روی محصولات کشاورزی در ایران در مواردی بالاتر از استانداردهای بین‌المللی است و این عامل باعث بروز مشکلات و ناهنجاری‌های بسیار در بین بهره برداران و تولید کنندگان این محصولات شده است.

وی با اشاره به ضعف فرهنگسازی در خصوص مصرف سموم در میان تولید کنندگان گفت: باید توجه داشت عمده اثرات سموم به دلیل خاصیت تجمعی، دفعتی نمی‌باشد و تدریجا علائم خود را بروز می‌دهد.

این متخصص سم شناس در ادامه ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر دولت و نهادهای ذیربط به این مقوله و اختصاص بودجه لازم در راستای پیشبرد امر تحقیقات بر روی سموم و آفت کش‌های شیمیایی افزود: توسعه و ترویج مصرف مواد و عوامل بیولوژیک یکی از راه حلهای برون رفت از معضلات فعلی حاصل از مصرف سموم شیمیایی است.

دکتر قانع در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری همایش ملی نیم قرن مصرف آفت کش‌ها در ایران توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و سازمان حفظ نباتات کشور، آن را نشانه عزم جدی مسئولان ذیربط برای تجزیه و تحلیل تاریخچه مصرف سموم شیمیایی و دریچه‌ای به سوی نوآوری در عرصه گیاه پزشکی کشور دانست.

منبع:forum.iransalamat

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme