عارضه لکه پوست استخوانی در پسته

?لکه استخوانی پسته?

✍ عارضه لکه پوست استخوانی یا اضمحلال پوست استخوانی میوه پسته Endocarp Lesion طی چند سال اخیر در مناطق پسته کاری کشور شیوع پیدا کرده است. این عارضه تاکنون بر روی ارقام کله قوچی، احمدآقای، عباسعلی و فندقی مشاهده شده و خسارت آن بر روی ارقام کله قوچی، عباسعلی و احمد آقائی شدید می باشد.

✍ علائم عارضه از مرحله شروع تشکیل پوست استخوانی تا سخت شدن آن به صورت سیاه شدن پوست استخوانی از قسمت راس به سمت قاعده میوه که حدوداً تا دو سوم آن را می پوشاند مشاهده شده و سپس در روی سطح داخلی پوست استخوانی از سمت راس به سمت قاعده لایه سفید رنگی تشکیل می گردد.


بررسی نقش حشرات آفت بویژه سن های سبز و قرمز پسته در ارتباط با عارضه مذکور مشخص نموده است که این حشرات نقشی در ایجاد عارضه در میوه پسته نداشته و علائم خسارت سن ها بر روی میوه پسته با علائم عارضه مذکور کاملاً متفاوت می باشد.

همچنین تاکنون هیچگونه عامل قارچی، ویروسی و باکتریائی از میوه های آلوده جداسازی نگردیده است.

✍ علائم عوامل اقلیمی و آب وهوائی نظیر سرمازدگی بهاره، نوسانات دمائی، عدم برآورده شدن نیاز سرمایی، تگرگ، بادزدگی و شن زدگی بر روی میوه پسته با علائم عارضه کاملاً متفاوت می باشد.

آبیاری باغ در اواسط اردیبهشت به میزان قابل توجهی در افزایش این عارضه موثر بوده و بطور کلی آبیاری نکردن باغهای پسته رقم عباسعلی و کله قوچی از حدود اوایل فروردین تا اواسط خرداد در کاهش این عارضه می تواند موثر باشد.

✅ بررسی نقش عناصر پر مصرف نظیر K ، P ، N و کم مصرف نظیر Fe ، Cu ، Zn ، Mg ، Ca وB نیز نشان داده است که عارضه مذکور در اثر بر هم خوردن نسبت تعادلی بین کلسیم و منیزیم در اثر افزایش بیش اندازه منیزیم در آب آبیاری باغهای پسته بوجوده آمده و در واقع افزایش منیزیم سبب بروز کمبود کاذب کلسیم می گردد.

به نظر می رسد افزایش منیزیم در خاک و آب آبیاری جذب کلسیم را مختل نموده و کمبود کاذب کلسیم در میوه پسته بصورت اضمحلال و نرم باقی ماندن پوست استخوانی مشاهده می شود.

منابع:

مقاله برخی تلاشها در کاهش عارضه لکه پوست استخوانی در باغات پسته
نویسنده: حسین حکم آبادی – عضو هیئت علمی ایستگاه تحقیقات پسته دامغان
منتشر شده در همایش ملی رهیافت های علمی در صنعت طلای سبز، پسته در سال ۱۳۹۴


https://telegram.me/pistachionutrition

کانال تخصصی پسته

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme