شیرین کردن آب شور به روش مبادله یونی

از روش مبادله یونی ، مدت های زیادی است برای کارهای دقیق شیمیایی استفاده می شود . چون نمک آبی که با استفاده از این روش به دست می آید خیلی کم است و در این آب ها فقط درجه خالص بودن آن ها مهم است روش تعویض یونی برای تولید این گونه آبها کاملاً مناسب است . اما تهیه آب شیرین زیاد و همچنین تصفیه آب های خیلی شور با این روش خیلی گران تمام می شود .

 

 

اغلب این دستگاه هایی که در حال حاضر در سیستم های آب شهری مورد استفاده قرار می گیرند . برای نرم یا سبک کردن آب به کار می روند نه شیرین کردن آب که در دومی یعنی سبک کردن آب ، یون ها ، از آب جدا نمی شوند ، بلکه فقط یون های سدیم را جایگزین کلسیم می کنند .

 

 

خاصیت موادی که در نمک زدایی از آب های استفاده می شوند ، این است که موقعی که اب از آنها عبور می کند ، یون هایی که باید از آب جذب شوند ، جای خود را با یون های H+ و OH- عوض می کنند و این یون ها بسرعت با هم ترکیب می شوند و آب کاملاً خالص تولید می کنند . این مواد مبادله کننده خواص مهم دیگری دارند و آن این که پس از مدتی کار ، از یون اشباع می شوند که می توان آنها را با مواد احیا کننده شست و شوی داد و پاک کرد و برای استفاده مجدد آماده ساخت .

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme