رابطه عنصر بور (B) و شوری آب و خاک

بورجزو عناصر غذایی کم مصرف دسته بندی شده است . حد بین کمبود و مسمومیت این عنصر کوتاه می باشد. یعنی با کوچکترین تغییری در مقدار این عنصر ممکن است حالت کمبود و یا مسمومیت اتفاق بیافتد.
در خیلی از موارد میزان عنصر بور(B ) را با میزان شوری آب آبیاری و خاک مرتبط می دانند. تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند که هر چه میزان شوری آب و یا خاک بالاتر باشد به همان میزان بور هم بالاتر و خطر مسمومیت (toxicity) این عنصر هم زیادتر است. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی محلول پاشی بور را در باغهای پسته رد می کنند.

 

 
بطور کلی هیچ رابطه همیشگی و معنی دار بین میزان شوری و مقدار بور وجود ندارد. مقدار بور آب آبیاری تابعی از نوع سازند (formation) و مواد اولیه ای است که کیفیت آبهای زیرزمینی متاثر از این سازندها می باشد. به عنوان مثال چنانچه کوهها و رسوباتی که اطراف یک سفره آب زیرزمینی را در برگرفته اند از نوع آتشفشانی و آذرین باشند مقدار بور آب زیرزمینی می تواند بالا و خطر ساز باشد.

 

 

در صورتی که در خیلی از آبهای شور که مواد اولیه آنها بور کمی دارند مقدار این عنصر کمتر از حد مورد نیاز این عنصر می باشد. ممکن است یک سفره آب زیرزمینی شیرین ولی مقدار بور آن در حد مسمومیت باشد ولی در یک سفره با آب شور کمبود این عنصر دیده شود.
هیچ قاعده کلی در مورد مقدار بور و شوری آب آبیاری وجود ندارد و باید هرمنبع آب آبیاری با در نطر گرفتن کیفیت خاک آن منطقه بطور جداگانه مورد بررسی و قضاوت قرار بگیرد.

 

 

source:mahmoodiagri.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme