دلیل ریزش خوشه های سال اینده درختان پسته

ریزش جوانه ها طی دور هم مغزه رفتن گیاه به دلیل تخلیه عناصری مثل از و پتاسیم از برگها و جوانه های مجاز به خوشه می باشد و در طی دوره رفتن پسته کلیه مواد فتوسنتزی روانه خوش شده و در اختیار ریشه قرار نمی‌گیرد.

 

عدم تامین مورد نیاز تامین مواد غذایی برای ریشه موجب توقف رشد و غیر فعال شدن قسمت عمده ای از ریشه ها می شود در دوره مغز رفتن گیاه درخت پسته نیاز شدیدی به عناصر غذایی دارد و برعکس در این دوره قسمت عمده ریشه‌های فعال که مسئول جذب عناصر غذایی هستند به دلیل دریافت نکردن مواد غذایی حاصل از فتوسنتز از بین رفته اند و در چنین شرایطی است که گیاه برای تامین نیاز خود به عناصر غذایی از جوانه ها وبرگ به عنوان یک منبع استفاده می‌کند.

 

از دست رفتن مواد غذایی توسط جوانه ها موجب ریزش آنها می گردد. در باغاتی که در وضعیت تغذیه صحیح و مناسبی داشته اند درخت قویتر بوده و درصد کمتری از جوانه ها تخلیه شده و ریزش میکند. محلول پاشی گیاه در اوایل مغز رفتن که ریشه‌های فعالی خیلی کم هستند و تامین بخش عمده از عناصر غذایی مورد نیاز برای پر شدن خوشه, ریزش جوانه ها و به عبارتی شدت سال آوری را تا حد قابل قبولی کاهش می دهد.

 

در فصل رشد جاری مشاهده گردید که در برخی از باغات تعدادی از خوشه های پسته به طور کامل و در اثر کوچکترین حرکتی ریزش می‌کنند. یکی از دلایل عمده ریزش خوشه ها در سال جاری مربوط به وضعیت کلسیم در گیاه بوده است,کلسیم تشکیل و توزیع آنزیمهای گیاهی را در داخل گیاه کنترل می‌کند, هرگونه تنش محیطی دمایی, رطوبتی, موجب افزایش تولید هورمون اکسین در برگ و خوشه ها می شود, هرمون اکسین تولید شده در برگ و خوشه در شرایط طبیعی باید به ریشه درخت منتقل شود.

 

این انتقال نیازمند به عنصر کلسیم به مقدار کافی می باشد. در شرایط کمبود کلسیم هورمونی اکسین تولید شده در خوشه‌ها تجع می یابد. در خوشه هایی که در آنها هرمون اکسین تجمع یافته, پدیده تهیج هورمونی اتفاق می افتد. تهییج هرمونی موجب تشکیل لایه سواگر و ریزش خوشه‌های پسته می شود. علاوه بر موارد فوق, موارد متعدد دیگری وجود دارد که در اثر کمبود عناصر غذایی جوانه ها ضعیف شده و طی فصل زمستان ریزش کرده و یا بیدار نمی شوند

 

 

source:rafsanjanpisachio

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme