دستورالعمل مبارزه با بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه( گموز یا شیره سیاه)در باغات پسته

قارچ‏کش فوزتیل آلومینیوم با نام تجاری اِلیت (Elite) و با غلظت ۲/۵ (دو و نیم) کیلوگرم در هزار لیتر آب طبق دستورالعمل زیر برای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه، روی برگ‌ها محلول پاشی می شود.

محلول پاشی مرتبه اول روی تمام درختان در باغ آلوده : بهترین زمان شروع محلول‌پاشی‌ها در شرایط رفسنجان از ۵ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه مصادف با باز شدن کامل برگ‌ها و یا توقف رشد سرشاخه‏ های سال جاری است.

تکرار محلول‌پاشی بصورت لکه‌ای: در محل‌هایی از باغ با آلودگی شدید و مرگ‌ و میر بالا که درختان بیمار و یا خشک شده در اثر بیماری وجود دارند، لازم است درختان بیمار و چند درخت سالم اطراف آنها تا حداکثر ۳۳ نوبت دیگر با غلظت ۲/۵ (دو و نیم) کیلوگرم در هزارلیتر آب در فواصل زمانی یک تا دو هفته‌ای محلول پاشی شوند. محلول‌پاشی‌ها دو هفته قبل از به مغز رفتن پسته قطع گردد.

تکرار در سال های بعد: در سال‌های بعد، در باغ‌های محلول‌پاشی شده و آلوده به بیماری در صورت نیاز، تنها محلولپاشی نوبت اول انجام ‌شود.

توجه:

– از اختلاط اِلیت با سایر سموم و کودها اجتناب شود.

– برای تهیه محلول قارچکش، ابتدا میزان مورد نیاز اِلیت (Elite) در مقدار کمی آب حل شده و سپس به تانکر مخصوص محلول پاشی اضافه شده و کاملا مخلوط گردد.

– فوزتیل آلومینیوم با نام تجاری آلیت (Aliette)و یا سایر نام های تجاری در فهرست سموم مجاز کشور ثبت نشده و مصرف آن مجاز نیست.

– گزارشاتی مبنی بر مصرف خودسرانه سم پرویکور انرژی (Pervicur Energy) جهت کنترل بیماری گموز و سرخشکیدگی پسته واصل گردیده است، لذا به اطلاع می رساند که این سم برای کنترل این دو بیماری دارای پشتوانه پژوهشی نبوده و توصیه نمی گردد.

 

http://agrijahad-kr.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme