حل مشکل تولید غذا تا سال ۲۰۵۰

هنگامی که در شهرهای پرجمعیت ،زمین کم می آورید ؛راه حل واضح است:ساخت رو به بالا.این فوت و فن ساده این امکان را فراهم می آورد تا تعداد زیادی واحد مسکونی و اداری در یک فضای کوچک مانند هنگ کنگ،مانهاتان یا لندن قرار داده شود.نوع بشر اکنون مواجه با مشکل مشابهی در سطح بین المللی است.بر اساس برآوردهای سازمان ملل،انتظار می رود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹.۱میلیارد نفر برسد.براساس برآوردهای فائو،تغذیه این جمعیت بمعنای افزایش تولید غذا تا ۷۰% از طریق ترکیب کشت محصولات پرحاصل و افزایش سطح زیر کشت باید بدست آید.

 

اما زمین بیشتر برای کشت محصولات بطور ناجوری قابل توزیع است و بیشتر آن برای پرورش محصولات کمی قابل استفاده است. بنابراین چرا اراضی کشاورزی بیشتری را بوسیله ساختمانهای عمودی ایجاد نکنیم؟

 

پشت چنین طرز تفکری ،کشاورزی عمودی قرار دارد. ایده این است که آسمانخراشها و ساختمانهای بلند ،طبقه بر روی طبقه و شامل باغستان ها و مزارع باشد و تولید محصولات در طول سال ادامه خواهد داشت و جوانه زنی محصولات در شهرهای سراسر دنیا وحود خواهد داشت.بعلاوه ایجاد اراضی قابل کشت و زرع بیشتر خارج از هوای رقیق ،کاهش هزینه های حمل و نقل و انتشار دی اکسید کربن مربوط به جابجایی مواد غذایی در فواصل زیاد اتفاق خواهد یافت.

 

به گفته دیکسون دسپومیر،پروفسور سلامت عمومی و محیط زیست در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک که بطور وسیعی بواسطه پیشاهنگی در کشاورزی عمودی مورد احترام است و اخیرا کتاب ” کشاورزی عمودی” را منتشر کرده است که مانیفستی برای این ایده است، این امر همچنین ،موجب کاهش ضایعاتی که به ضرورت در طول مسیر اتفاق می افتد،خواهد شد.

 

 

بر اساس برآورد بخش جمعیت سازمان ملل،تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰% جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد .بنابراین ، این حس بوجود می آید که مزارع به محلی منتقل شوند که به مراکز زندگی نزدیکتر باشند.

 

دکتر دسپومیر می گوید بهتر است که با استفاده حداقلی از حشره کش ها،علف کش ها و قارچ کش ها برای پرورش زیر سقف محصولات در یک محیط کنترل شده ادامه یابد.فرسایش خاک بدلیل پرورش هیدروپونیک محصولات،مشکلی نخواهد بود، تکنیکهای هوشمندانه بازیافت ایجاد اطمینان بوجود خواهد آورد که در مقایسه با کشاورزی متداول، فقط میزان کمی از آب و مواد غذایی مورد نیاز خواهد بود و مشکلی در خصوص روانآب وجود نخواهد داشت.

 

نویسنده: غلامرضا طالبی – دوشنبه ۱٩ فروردین ۱۳٩٢

http://agricultureenterpreneurship.persianblog

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme