جشن ملی پسته در رفسنجان

جشن ملی پسته با نمایش آخرین دستاوردهای کشاورزی و برپایی ۶۰ غرفه مرتبط با محصولات غذایی از محصول پسته  و اجرای جشنی شاد و مفرح در شهرستان رفسنجان برگزار شد .

این جشن و همایش امروز پنج شنبه ۱۴ شهریور ماه در شهرستان رفسنجان برگزار شد ودر این ویژه برنامه علاوه بر وزیر تعاون، استاندار کرمان،معاونان و مدیران محلی و استانی نیز حضور داشتند. این جشن یکی از برنامه های هفته تعاون در استان کرمان بود که توسط شرکت تعاونی پسته رفسنجان  در قالب ۶۰ غرفه نمایشگاه محصولات غذایی و شیرینی های مرتبط با پسته و باحضور هنرمند بنام کشور  آقای ماهی صفت ” مستربین ایرانی ”  و گروه صدای تهران و هنرمندان موسیقی درکنارمعرفی آخرین صنایع و ماشین آلات تولید و فرآوری پسته  و لوازم کشاورزی و کود و سم  برگزار شد.

همزمان با این جشن همایش علمی آشنایی با دانش های نوین صنعت پسته نیز برگزار شد .

استاندار کرمان در این همایش با اشاره به وجود ۷۴ هزار بهره بردار پسته در تعاونی پسته رفسنجان و جایگاه بالای پسته در اشتغال زایی افزود : در گذشته کشاورزان بیشتر به فکر توسعه باغها بودند اما اکنون بعلت محدودیت منابع آبی ، کیفی سازی مهتر است.

آقای نجار افزود : طرح انتقال آب از بندرعباس ، بهشت آباد ، دریای عمان و تاجیکستان در دست اجراست که به رونق کشاورزی کمک خواهد کرد

آقای آذین نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم بی ثباتی بازار پسته و قیمت پایین ان را از عوامل کاهش رونق پسته در بازار دانست و افزود : ایجادکلینیک کنترل کیفی سم در رفسنجان درمراحل نهایی است که از این طریق سم های بی کیفیت از بازار جمع و دست سود جویان کوتاه خواهد شد

اقای بهروز زینلی مجری و مروج نمونه  کشوری در سیستم ابیاری تحت فشار در همایش علمی آشنایی با دانش های نوین صنعت پسته  نیز با انتقاد شدید از بلاتکلیفی کشاورزان در بسیاری از امور از دولت و جهاد کشاورزی خواست به داد کشاورزان منطقه برسند و مشکلات انها را حل نمایند.

وی با تاکید بر این مطلب که سلاح اصلی  کشاورزان اب است افزود به علت خشکسالی و عدم مدیریت یکپارچه ی دولتی ,علاوه بر نابودی بسیاری از باغات شهرستان و استان,بهره وری در واحد سطح نیز افت قابل توجهی داشته است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme