تفاوت اسید هیومیک و اسید فولویک

هیومیک اسید و فولویک اسید در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک بر روی بقایای گیاهی در شرایط هوازی بوجود می‌آیند. فولویک اسید طبیعی به رنگ طلایی است، وزن مولکولی کمتر…

و فعالیت بیولوژیک بالاتری دارد، فولویک اسید اغلب به عنوان حامل بیش از ۷۰ عنصر معدنی و قسمتی از کمپلکس مولکولی عناصر کم مصرف می‌باشد، فولویک اسید در ترکیب با آب دارای وزن مولکولی پایینی است و به شکل ۱۰۰% خالص جذب سلول زنده می‌شود در نتیجه گیاه قادر است مقدار زیادی از فولویک اسید را جذب و در ساختمان خود نگه دارد.

 

وجود فولویک اسید سبب میشود که حلالیت مواد نامحلول آبی حداقل ۲۰ برابر بیشتر از زمانی شود که آب به تنهایی باشد و علت آن کاهش کشش سطحی آب در حضور فولویک اسید و در نتیجه افزایش نفوذ مولکول‌های آلی از غشاء سلولی است.

 

همانطور که گفته شد اسید فولویک با وزن مولکولی پایین و گروه‌های عاملی (COOH ,OH ,C=O) بیشتر روی حمل و نقل عناصر غذایی و به خصوص ریز مغذی‌ها تاثیر دارد در حالی که هیومیک اسید دارای رنگ مشکی یا قهوه ای تیره است و با وزن ملکولی بالاتر بیشتر روی خصوصیات فیزیکی و بیولوژیکی خاک تاثیر می‌گذارد.
بطور کلی تفاوت عمده بین اسید فولویک و اسید هیومیک به علت تفاوت در وزن مولکولی آنها و تعداد گروه‌های عاملی (کربوکسیل ،هیدروکسیل، فنولیک) و مقدار پلیمریزاسیون آنها می‌باشد به علاوه هیومیک اسید در مواد قلیایی محلول و در آب و اسید نامحلول است در حالیکه فولویک اسید در آب، مواد قلیا و اسید محلول می‌باشد.

 

 

kianorganic.blogfa

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme