تغذیه درختان پسته بارور

به منظور تغذیه صحیح بهتر است نمونه خاک از محل کاشت تهیه و سپس براساس آن کودهای لازم توصیه شود. دستورالعمل کلی برای اراضی که خاک آنها از نظر تغذیه ه‍ای پایین‍تر از حد متوسط باشد، میزان ۳۰۰ گرم ازت خالص ، ۳۰۰ گرم P2O5 و ۳۰۰ گرم K2O به اضافه ۲۰ کیلو‍گرم کود حیوانی پوسیده برای هر نهال قابل توصیه است. لازم به ذکر است که مقادیر فوق به ترتیب از ۴۰۰ گرم اوره، ۸۰۰ گرم فسفات آمونیوم و ۶۰۰ گرم سولفات پتاسیم بدست می‍ آید.

پسته نیز مانند سایر گیاهان برای رشد و تولید محصول به ۱۴ عنصر غذایی احتیاج دارد. این ۱۴ عنصر را که عناصر اصلی نام گرفته اند به دو دسته عناصر پر مصرف و عناصر کم مصرف نقسیم می نماییم .

 

عناصر پر مصرف عبارتند از : ازت (N)، فسفر(P)، پتاسیم(K)، کلسیم(Ca)، منیزیم(mg) و گوگرد(S) و عناصر کم مصرف نیز به ترتیب شامل آهن (Fa)، منگنز(Mn)، کلر(Cl)، بر(B)، ‍مس(Cu)، روی  (Zn)، نیکل(Ni)، مولیبدن(Mo)،می باشند. عناصر‍کربن(C)، هیدروژن(H) و اکسیژن(O)، نیز از عناصر غذایی پر‍مصرف می‍ باشند چون تامین اولیه و جذب آنها بیشتر از طریق هوا انجام می شود ، جزتقسیم بندی اولیه ذکر نشده اند. در بعضی از تقسیم بندی‍ها عناصر سدیم(Na) و کبالت (Co)و سیلیسیوم (Si) را عناصر ندرتاً ضروری (عناصری که وجودشان به مقدار کم برای رشد برخی از گیاهان ضروری است) دانسته اند و مقدار خیلی کم از عناصری مثل ید(I)، فلوئور(F)، برم(Br) ، ‌آلومینیوم (Al)و سلنیوم (Se) را موجب تحریک رشد گیاهان دانسته ولی گویند اگر چه آنها در تغذیه گیاه نقشی ندارند اما برای سلامت مصرف‍ کنندگان گیاهی (انسان‍ها و دام‍ها) وجودشان به میزان مناسب در گیاهان لازم است. مواد غذایی معمولاً به‍ صورت یون‍های محلول در آب آبیاری و یا با عمل پخشیدگی (Diffusion) از خاک به طرف سطح ریشه ها رفته و جذب می‍ شود. ممکن است با وجود مواد غذایی به مقدار کافی، علائم دیگری رشد درخت محدود کرده و نشانه های بوجود آید که با علائم کمبود موادغذایی اشتباه گرفته شود.این عوامل عبارتند از :

  • خشکی خاک یا کمبود رطوبت در آن
  • زخم شدن تنه درختان با وسایل مکانیکی
  • کاربرد علف‍‍کش ها
  • تجمع برخی مواد غذایی در شرایط خاص

برای شناسائی کمبودها در درختان پسته باید همه شرایط را یکجا و با هم در نظر گرفت . بنابراین کمبودها را در شرایطی فقط از روی علامات ظاهری می توان تشخیص داد که سایر احتیاجات درخت کاملاً تامین شده باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme