تاثیرات مثبت کائولین در تامین نیاز سرمایی در درختان پسته

مطالعات اولیه محققین دانشگاه کالیفرنیا مشخص کرده که در باغات پسته ای که در فصل خواب درختان از کالویین با نام تجاری سورند Surround® استفاده کرده بودند یک افزایش قابل مشاهده در بازدهی و خوشه دهی داشته اند. این مساله ممکن است در ارتباط با تامین بهتر نیاز سرمایی باشد و بهر روی مساله جالبیست!! اساسا Kaolin بمنظورهایی همچون مدیریت آفات و کاهش برخی از تنش های محیطی مانند آفتاب سوختگی و …مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران هم Kaolin تولید و تجاری سازی شده است و تحقیقات نسبتا خوبی در مورد آن وجود دارد بخصوص روی درخت انار. استفاده از Kaolin در درختان پسته یک منظره سفید به درخت می دهد و بر اساس توصیه ها Surround® را دو بار روی درختان پاشش می کند تا پوشش کامل شود-برای بحث آفات و آفتاب سوختگی در تابستان-. بهر روی همانطور که اشاره شد استفاده از Surround® در درختان پسته موجب کاهش علایم مربوط به عدم تامین نیاز سرمایی در درختان پسته شده است.

 

علایمی همچون تاخیر در آغاز رشد درختان در بهار، مشکلات مربوط به گلدهی و تلقیح و همچنین برگهای آب نرمال یا غیرمعمولی! همچنین عدم تامین نیاز سرمایی می توان روی تلقیح و گرده افشانی یا Pollination تاثیرات منفی داشته باشد و موجب افزایش درصد پوکی محصول و مشکلات دیگر شود. واحدهای نیاز سرمایی موثر در درختان پسته مجموعه ساعاتی است بین ۳۳ تا ۵۴ درجه فارنهایت-F- در طول فصل خواب درختان در پاییز و زمستان!! این بدین معناست که در روزهای گرم و آفتابی در فصل زمستان هیچ واحد سرمایی برای تامین نیاز سرمایی تامین نمی شود و حتی اثرات منفی دارد.

 

اتفاقی که سال قبل در بسیاری مناطق پسته خیز افتاد-زمستان گرم و کم سابقه- مسلما روزهای با دمای پایین و سرد در زمستان در تامین نیاز سرمایی و افزایش یونیتهای نیاز سرمایی اهمیت بسیار زیادی دارند. روزهای آفتابی در زمستان اثرات منفی در تامین نیاز سرمایی دارند. بمنظور مطالعه تاثیرات Kaolin با نام تجاری Surround® روی تامین نیاز سرمایی آزمایشاتی در رقم های ماده کرمان و نر Peters در زمستان ۲۰۱۴-۲۰۱۵ در منطقه Coalinga کالیفرنیا انجام شد. نتایج نشان دادند که درختانی که با Kaolin تیمار شده بودند خوشه دهی و عملکرد بیشتری در انتهای فصل داشتند. مقدار پوکی دانه در تیمارهایی که با Surround® تیمار شده بودند بمراتب کمتر بود.

 

ارتباط پاشش Surround با افزایش یافتن واحدها یا یونیتهای نیاز سرمایی اینجوری توضیح داده می شود که پوشش سفید رنگ کاملی که روی درختان پسته ایجاد میشود مانع گرم شدن درخت و کاهش ساعت منفی و افزایش ساعات یا واحدهای سرمایی مورد نظر یا ambient air temperature میشود. در حقیقت پوشش درختان با Surround عبارتست از ذخیره بیشتر ساعات سرمایی! این تحقیق نشان می دهد در روزهای آفتابی و گرم در زمستان استفاده از Kaolin میتواند تاثیرات مثبت در تجمع واحدهای نیاز سرمایی یا Chilling Unites داشته باشد.

 

یک نکته عجیب در مورد استفاده از Kaolin در درختان پسته تیمار شده این بوده که این درختان نسبت به درختان تیمار نشده دیرتر به مرحله شکوفه دهی و گلدهی می رسند هر چند نیاز سرمایی آنها بهتر تامین می شود!! هنوز مطالعات در حال انجام است تا زمان مناسب تر و مقدار دقیق تر از Kaolin بدست آید تا بشود قاطع به کشاورز توصیه کرد.

 

بهر روی یکی از دلایلی که می توان توصیه به کاربرد Kaolin در باغات پسته کرد علاوه بر بحث آفات و امراض فیزیولوژیک می تواند کمک به تامین یا افزایش واحدهای سرمایی باشد! در شرایط California کاربرد Surround را در نوامبر-بهمن ماه ایرانی-انجام میشود و در صورت لزوم بعلت بارندگی می تواند تکرار شود! ایجاد پوشش سفید رنگ کامل درخت یکی از الزامات موفقیت کار است. بهتر است در اسفندماه و فروردین ماه کاولین استفاده نشود چون موجب تاخیر در بلومینگ یا گلدهی می شود.

 

باید از کاربرد Surround در آب و هوای ابری، مه و خنک خودداری شود. همانطور که گفته شد هنوز برای توصیه قطعی بخصوص در مورد میزان مصرف و زمان مصرف Kaolin نیاز زود است به مطالعات بیشتری دارد.

 

 

نویسنده : جناب مهندس محمد جمالیزاده تاج آبادی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme