استفاده از ازت بعد از برداشت پسته

به دلیل حلالیت بالای کودهای ازته در باغات پسته این کودها را طی حداقل سه قسط به زمین می دهند. مهمترین قسط ، نوبت سوم یعنی نوبتی که آخر فصل ( شهریور ماه تا آبان ) به باغ می دهند می باشد. درخت پسته در طول فصل رشد دو فاز ریشه زایی ( تولید ریشه جدید ) دارد. فاز اول ، اوایل فروردین بعد از مرحله تورم جوانه ها تا ابتدای گرده افشانی شروع می شود. بین مرحله شروع تورم جوانه ها و رشد بخش هوایی با شروع به رشد و توسعه سیستم ریشه ای یک اختلاف فاز حدودا دو هفته ای وجود دارد. دلیل اینکه خسارت شوری در باغات پسته چند روز بعد از مرحله گرده افشانی اتفاق می افتد همین اختلاف فاز است.

 

فاز دوم ریشه زایی آخر فصل یعنی شهریور و مهر همراه با خنک شدن هوا و اتمام مرحله پر شدن مغز انفاق می افتد. بعبارتی در آخر فصل درخت دوباره زنده شده و به دلیل تخلیه گیاه از عناصر غذایی و قندها و کربوهیدراتها آمادگی بالایی برای جذب عناصر غذایی دارد. بنابراین بهترین زمان برای پر کردن مجدد حوض درخت و آمادگی آن برای تولید محصول موفق سال آینده و همچنین افزایش مقاومت درخت در برابر سرما زدگی ، ماههای شهریور ، مهر و آبان می باشد.

 

تشکیل تخمک درگلهای ماده که سال آینده بعد از لقاح و گرده افشانی تبدیل به مغز می شود نیز همزمان با اتمام مرحله مغز رفتن و خنک شدن هوا طی همین ماهها اتفاق می افتد. جوانه های گل تشکیل شده تا قبل از این مرحله شامل همه قسمت های گل به غیر از تخمک هستند. تخمک های تشکیل شده در این مرحله تعیین کننده میزان محصول سال آینده خواهند بود.

 
تحقیفات مختلف نشان داده که عنصر ازت از جمله عناصر فوق العاده موثر در تشکیل تخمک و بعبارتی محصول سال آینده می باشد. علاوه بر عنصر ازت عناصر دیگری هم نقش دارند که به مرور وجداگانه به تک تک آنها پرداخته می شود. قسمت عمده عناصر جذب شده در جوانه های گل سال آینده ذخیره می شود. نقش این عناصر ذخیره شده در اول فصل درمرحله گرده افشانی و تورم جوانه ها که سیستم ریشه ای فعالیت خود را شروع نکرده بسیار مهم و کلیدی می باشد. ازت ذخیره شده مقاومت جوانه های گل را در طول زمستان نسبت به سرما افزایش می دهد.

 
بهترین شکل کود ازته در این مرحله کود نیترات آمونیوم می باشد. البته چنانچه آب آبیاری شور باشد سولفات آمونیوم توصیه می شود. در آخر فصل به دلیل کمی وقت از کود نیترات آمونیوم که هم نیترات و هم آمونیوم آن همزمان توسط ریشه قابل جذب هستند استفاده شود بهتر است.

 
کودهای ازته به دلیل حلالیت بالای آنها به صورت سرک و در سطح خاک دو طرف ردیف درختان پاشیده شوند. در خیلی از موارد دیده می شود که کودهای ازته فقط در یک طرف درخت پاشیده می شوند که در این حالت نیمی از پتانسیل جذب ریشه از دست داده می شود. به دلیل شرایط خاکهای مناطق پسته کاری هر چه فاصله زمانی بین پاشیدن کود و آبیاری کوتاه تر باشد تلفات کود های ازته به صورت تصعید کمتر می شود و بعبارتی راندمان کوددهی افزایش می یابد.

 
به غیراز دادن کود ازته به صورت خاکی محلول پاشی بعد از برداشت کودهای ازته همراه با عناصر دیگر نیز توصیه می شود. بهترین فرم کود ازته برای محلول پاشی اوره می باشد

 

 

دکتر سلمان محمودی میمند/source:mahmoodiagri.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme