آفت سوسک سرشاخه خوار پسته (سوسکو)

کارآمدترین روش مبارزه با این آفت روش مبارزه تلفیقی بوده و لازم است مبارزه مکانیکی و شیمیایی تواماً انجام شود.

بر این اساس در باغاتی که تاکنون مبارزه شیمیایی بر علیه این آفت صورت نگرفته وآلوده به این آفت هستند، می توانید نسبت به مبارزه شیمیایی به روش زیر اقدام نمائید:

-فنیتروتیون ۲-۲/۵ (دو تا دو و نیم) لیتر به همراه ۲/۵ (دو و نیم) لیتر صابون مایع یا ریکا و ۷تا۱۰ لیتر نفت در هزار لیتر آب

نحوه اختلاط:
ابتدا صابون مایع را داخل ظرفی ریخته و به تدریج نفت به آن اضافه شده و هم زده می شود تا به خوبی مخلوط شوند، سپس سم به تانکرحاوی آب اضافه گردد و بعد از حل شدن سم در آب مخلوط نفت و صابون مایع به تانکر منتقل شود. در مدت زمان سمپاشی مخلوط درون تانکر هر ۱۰ دقیقه یکبار توسط هم زن مکانیکی یا فشار پاشش سم توسط سرلانس هم زده شود و سم پاشی در هوای خنک و آرام انجام گیرد پس از عملیات سم پاشی تانکر و شیلنگ ها و … به خوبی شسته شوند.

توجه:

الف) مجدداً تاکید میگردد مبارزه شیمیایی به تنهایی کافی نبوده و موفقیت نهایی منوط به از بین بردن کانون یا کانون های آلودگی و مبارزه مکانیکی می باشد.

ب) جمع آوری و سوزاندن هیزم ها و شاخه های خشک نزدیک به اطراف باغ ها و هم چنین انهدام درختان خشک شده برای مبارزه با این آفت ضرورت دارد.

ج) اختلاط در این روش سمپاشی بسیار مهم بوده و در صورت عدم اجرای دقیق آن، سمپاشی موثر نخواهد بود

د) ضرورت دارد با استفاده از روش تله گذاری در طول زمستان نسبت به تکمیل مبارزه اقدام شود.

و) در باغ هایی که مجاور باغ های رها شده می باشند می توان از روش دورکنندگی نفت استفاده نمود.روش کار نصب یک ظرف حاوی نفت به ازاء هر سه تا چهار درخت در ردیف های مجاور باغات رها شده می باشد.

ه) در صورتی که سوسکها هنوز کانال ورودی عمیقی ایجاد نکرده اند و کانال بسیار کم عمق می باشد ضرورتی به استفاده از نفت و صابون مایع به همراه فنیتروتیون نمی باشد.

 

http://agrijahad-kr.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme